APA ITU INTEGRITI
Apa
itu integriti? Di mana-mana sahaja sering dibualkan tentang kurangnya integriti
di kalangan orang ramai, pekerja di sektor awam dan swasta, organisasi hatta
mereka di kampung juga tidak terkecuali. Masing-masing sibuk bercakap tentang
integriti. Jadi apakah maksud sebenar integriti ini?
Secara
ringkasnya, integriti boleh dibincangkan kepada dua bahagian iaitu, pertama
bersabit dengan individu; kedua integriti di peringkat organisasi. Namun
begitu, pada umumnya integriti merujuk kepada himpunan kualiti unggul yang
wujud di kalangan individu dan kualiti ini berteraskan kepada prinsip berpegang
teguh kepada kejujuran dan amalan bermoral tinggi.
Di
peringkat individu, integriti ialah keselarasan di antara tindakan dengan
prinsip moral, etika dan undang-undang; serta keselarasan di antara kepentingan
diri dengan kepentingan umum. Sementara itu di peringkat organisasi tercermin
dalam perumusan dan perlaksanaan kod etika, piagam pelanggan atau sistem dan
proses kerja serta pematuhan kepada amalan terbaik. Kod etika berkenaan
ditegaskan, diulangi dan dihayati oleh anggota organisasi berkenaan sehingga
menjadi kebiasaan dan akhirnya menjadi budaya organisasi (corporate culture).
Secara
idealnya integriti sama ada di peringkat individu ataupun organisasi bermaksud
'code of behavior'. Jika semua orang melaksanakan kod ini dengan baik mengikut
lunas-lunas yang ditetapkan oleh agama dan masyarakat bertamadun, nescaya
sebuah masyarakat atau negara itu akan maju dan bertamadun. Soalnya, mengapa
integriti ini sukar dicapai?
Selain
itu, integriti sebenarnya berasal dari istilah bahasa Inggeris yang membawa
erti keutuhan dari semua segi yang baik. Dalam bahasa Melayu, ia biasanya
menjurus kearah perwatakan seseorang. Maksud integriti mengikut Kamus Dwibahasa
DBP, 1985, ialah kejujuran dan ketulusan; kesempurnaan; keutuhan.
Dari
maksud yang didapati dari Kamus di atas, integriti adalah sifat jati diri yang
merangkumi juga keikhlasan, keterbukaan, ketelusan, amanah, benar, berpegang
kepada prinsip, tidak mudah dipengaruhi, boleh dipercayai, boleh pegang
cakapnya, dll.
Terdapat
banyak kes yang menjadi bukti mengapa integriti sukar dicapai malah masalah
tiada integriti masih menjadi masalah utama kepada negara. Kita sering
mendengar bagaimana seorang penjawat awam mahupun swasta menerima rasuah untuk
memudahkan sesuatu proses yang melibatkan kepentingan umum. Rasuah untuk
mendapatkan tender, rasuah untuk memotong barisan, rasuah untuk mengelak dari
dikenakan hukuman dan macam-macam lagi. Pada satu tahap amalan tidak
berintegriti seperti memberi dan menerima rasuah ini, seakan-akan sudah menjadi
sebahagian dari budaya yang diamalkan oleh sebilangan ahli masyarakat.
Sebenarnya,
kita tidak perlu melihat terlalu jauh atau besar tentang masalah tiadanya
integriti. Tidak perlu sangat untuk kita bincang bagaimana rasuah telah menjadi
barah kepada si polan itu atau si polan ini. Sebelum kita membincangkan tentang
masalah integriti di kalangan orang lain, elok kita halusi diri kita sendiri.
Dalam masa 24 jam, berapa kali kita mandi sehari, berapa kali kita memberus
gigi, membersihkan bilik tidur, melakukan ibadat, membaca buku, menyiapkan
tugasan, bertanya khabar ibu bapa, sahabat, rakan, dan macam-macam perkara lain
yang kita anggap remeh. Anda tahu jawapannya.
Secara
ringkasnya, integriti ini merujuk kepada cara kita bertingkah laku. Apakah
tujuan kita melakukan itu dan ini? Bagaimana dengan niatnya? dan lebih penting
ialah cara atau kaedah untuk mencapai tujuan dan niat itu mestilah dilakukan
dengan betul. Maksud betul ialah mengikut ajaran agama dan mematuhi
undang-undang.
MAKSUD NILAI, ETIKA DAN INTEGRITI
NILAI
Satu set pegangan yang menjadi asas
bagi pembentukan sikap dan kelakuan individu. Set pegangan ini menentukan
kriteria perlakuan yang baik atau sebaliknya, yang diingini atau tidak dan
positif atau negatif.
ETIKA
Etika
ialah himpunan nilai dan moral yang menjadi piawai bagi tingkah laku individu,
organisasi dan profesyen.
1.
Etika Individu
Etika individu ialah himpunan nilai pada diri
individu yang membimbingnya dalam membezakan antara yang benar dan yang salah,
yang baik dan yang buruk, yang patut dan boleh dilakukan, serta yang tidak
patut dan tidak boleh dilakukan. Pemilihan antara perkara-perkara ini sentiasa
berlaku semasa menjalankan tugas, dalam kehidupan sehari-hari, ataupun apabila
berinteraksi dengan pihak lain.
2.
Etika Organisasi
Bagi
yang bekerja dalam sesebuah organisasi, etika organisasi menjadi garis panduan
baginya menjalankan tugas, seperti perlu berpegang pada nilai bersih, cekap,
amanah, jujur, benar, telus, bertanggungjawab dan adil. Oleh sebab organisasi
berurusan dengan orang ramai, maka etika organisasi juga menuntut penjawat itu
mematuhi Piagam Pelanggan.
3.
Etika Profesyen
Etika profesyen ialah kod yang
menggariskan apa yang harus dibuat dan tidak harus dibuat oleh pengamal
profesyen berkenaan. Antara profesyen yang mempunyai kod etikanya termasuk
kedoktoran, kehakiman, undang-undang, perakaunan, kewartawanan dan perguruan.
Misalnya, seorang doktor atau hakim terikat dengan etika profesyen yang
dipraktikkannya. Seorang editor, pengarang atau wartawan pula perlu berpegang
pada etika kewartawanan dalam penyebaran maklumat melalui media. Begitu juga
seorang guru mesti mematuhi etika perguruan.
INTEGRITI
Integriti
secara umumnya ialah kualiti unggul yang wujud secara keseluruhan dan padu pada
individu dan organisasi. Integriti berkaitan erat dengan etika. Ia adalah
berlandaskan etika dan pencerminan etika dalam tindakan sehari-hari.
1. Integriti Individu
Integriti individu ialah keselarasan
di antara apa yang dikatakan oleh individu dengan apa yang dikotakannya;
keselarasan di antara tindakannya dengan prinsip moral, etika dan
undang-undang; serta keselarasan di antara kepentingan diri dengan kepentingan
umum. Apa yang dilakukan individu itu pula cepat, tepat dan bermutu. Apabila
dia bertindak atau bertingkah lalu demikian secara konsisten dalam pelbagai
segi, dia dikatakan mempunyai integriti. Apabila bertindak sebaliknya, dia
dikatakan tidak berintegriti atau lemah integritinya.
2. Integriti Organisasi
Selain individu, organisasi juga
mesti mempunyai integriti. Integriti organisasi tercermin dalam perumusan dan
pelaksanaan kod etika, piagam pelanggan atau sistem dan proses kerja serta
pematuhan kepada amalan terbaik. Kod etika organisasi ditegaskan, diulangi dan
dihayati oleh anggota organisasi berkenaan sehingga menjadi kebiasaan dan
akhirnya menjadi budaya organisasi.
3. Integriti Penjawat Awam
Bagi individu yang memegang amanah seperti
mereka yang menjawat jawatan awam, integriti bermaksud melaksanakan amanah dan
kuasa yang dipertanggungjawabkan menurut kepentingan umum. Penjawat jawatan itu
tidak boleh menyalahgunakan kuasanya untuk kepentingan diri, keluarga, saudara
mara atau kaum kerabat sendiri. Apabila berlaku konflik kepentingan, ia mesti
diselesaikan dengan memberi keutamaan kepada kepentingan awam. Dengan demikian
penjawat itu perlu telus dan tulus, harus memikul pertanggungjawaban terhadap
ketuanya, orang di bawahnya dan kepada pihak lain.
0 comments:
Post a Comment